Παλεύοντας με τον κορωνοϊό και το OCD

Από την Καλλιόπη Ιωάννου,

“Πλένω τα χέρια μου αρκετά; Μήπως πρέπει να τα ξαναπλύνω; Μήπως άγγιξα το πρόσωπό μου και δεν το θυμάμαι; Τι θα γίνει αν μολυνθώ; Kαι αν δεν το καταλάβω; Θα αρχίσω- χωρίς να το ξέρω- να μεταδίδω τον ιό στους αγαπημένους μου; Θα θέσω τη ζωή τους σε κίνδυνο”.

Αυτές είναι μερικές μόνο από τις σκέψεις που περνούν από το μυαλό όλων μας αυτές τις ημέρες. Στην περίπτωση όμως των ανθρώπων που πάσχουν από ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (ΟCD) αυτές οι σκέψεις κυριαρχούν στο μυαλό τους 24 ώρες το 24 ώρο.

Η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD) είναι μια κοινή ψυχική πάθηση που χαρακτηρίζεται από παράλογες σκέψεις, ιδέες, εικόνες  (εμμονές – ιδεοληψίες ή ψυχαναγκασμούς) και οδηγεί τους πάσχοντες σε επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ( καταναγκασμούς).

Αν και πολλοί άνθρωποι συνδέουν το OCD με την εμμονική καθαριότητα, μία συνήθεια η οποία στο ξέσπασμα μίας πανδημίας μπορεί να ακούγεται βοηθητική, η πραγματικότητα είναι περισσότερο περίπλοκη.

Για πολλούς ανθρώπους, το OCD περιλαμβάνει ακραίες υποχόνδριες ή  εμμονικές σκέψεις για πιθανές βλάβες που μπορεί να υποστούν οι ίδιοι ή οι αγαπημένοι τους. Το άγχος της πανδημίας του κορωνοϊού μπορεί να ενισχύσει τέτοιους φόβους, οδηγώντας σε επακόλουθη αύξηση της καταναγκαστικής συμπεριφοράς, όπως χρονοβόρες τελετουργίες που διαταράσσουν τη ζωή των ατόμων που πάσχουν από OCD καταλήγοντας ακόμη και σε ακραία και μακροχρόνια απομόνωση.

Και δεν πρόκειται μόνο για όσους πάσχουν από OCD. Αλλά για όλους τους ανθρώπους που υποφέρουν από γενικευμένο άγχος ή άλλες ψυχικές διαταραχές που τους καθιστούν ευάλωτους σε παράλογες συμπεριφορές, η επιδείνωση της κατάστασής τους είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη αυτή την περίοδο. Καθώς όλοι προσπαθούμε να προστατευτούμε από τους παθογόνους παράγοντες, είναι εύκολο να παγιδευτούμε στον πανικό – και ο πανικός μπορεί να απειλήσει την ψυχική μας υγεία.

Πώς μπορείτε να προστατέψετε τον εαυτό σας χωρίς να χάσετε τον έλεγχο;

Πρώτον, μην μπείτε στον πειρασμό να ενημερώνεστε συνεχώς με οτιδήποτε σχετίζεται με τον Covid-19. Οι πληροφορίες μπορεί να είναι η καλύτερή μας άμυνα απέναντι στην πανδημία, αλλά μπορούν επίσης να διασπείρουν τον πανικό ειδικά όταν οι πηγές πληροφόρησης δεν είναι αξιόπιστες. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι πληροφορίες κυκλοφορούν με τέτοια ταχύτητα που μέχρι να ελεγχθεί η αξιοπιστία τους η ζημία στον συναισθηματικό σας κόσμο έχει ήδη προκληθεί μόνο όμως και εφόσον εσείς το επιτρέψετε. Προσπαθήσετε να ενημερώνεστε μόνο μία φορά την ημέρα για τα τελευταία νέα σχετικά με την πανδημία και μόνο από αξιόπιστες πηγές. Αν πάλι φίλοι και συγγενείς σας πυρπολούν με νέα σχετικά με τον κορωνοϊό μπορείτε να επιλέξετε τη λειτουργία της σίγασης (mute) στα social media ή απλά να τους ζητήσετε ευγενικά να μην σας στέλνουν μηνύματα σχετικά με την πανδημία.

Δεύτερον, ορίστε ένα βασικό πλάνο πρόληψης – και αποφύγετε να προσθέσετε επιπλέον παραμέτρους σε αυτό. Το πλύσιμο των χεριών είναι ένα από τα πιο βασικά σημεία της πρόληψης, αλλά το πλένετε τα χέρια σας επανειλημμένα, για περισσότερο από 20 δευτερόλεπτα κάθε φορά, δεν είναι πρόληψη, αλλά εμμονή.  Πλένοντας τα χέρια σας, εμποδίζετε τους παθογόνους παράγοντες να εισέλθουν στα σημεία εισόδου όπως τα μάτια, τη μύτη και το στόμα σας. Εάν το εμμονικό πλύσιμο των χεριών σας οδηγεί σε πληγές και αιμορραγία, έχετε δημιουργήσει ένα νέο σημείο εισόδου για τον ιό – που σημαίνει ότι αυξάνονται οι πιθανότητες να μολυνθείτε.

Tρίτον, αν ανησυχείτε ότι η καραντίνα και ο κατ’ οίκον περιορισμός μπορεί να επιδεινώσει την ανησυχία σας ή την κατάθλιψη, φροντίστε να ενισχύσετε τη φυσική σας κατάσταση. Βεβαιωθείτε ότι έχετε κοιμηθεί αρκετά, ότι ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή και ότι ασκείστε σωματικά έστω και από το σπίτι.

Και αν αισθάνεστε πραγματικά απεγνωσμένοι, θυμηθείτε ότι όλο αυτό δεν το περνάτε μόνοι σας.

2020-03-17T12:08:36+00:00