Ελευθερία λόγου… λέμε τώρα

Ελευθερία. Όνομα, ιδέα, σκοπός. Στο όνομά της έχουν γίνει μέχρι και πόλεμοι. Στη σημερινή εποχή όμως έχει αποκτήσει μια τελείως διαφορετική έννοια καθώς μέσα στον τεχνολογικό κόσμο η ελευθερία αφορά κυρίως την πληροφόρηση που μπορεί να έχει ένας χρήστης του διαδικτύου επισκεπτόμενος μια ιστοσελίδα. Μεγάλη χαρά όταν η πρόσβαση είναι εφικτή στο περιεχόμενο που επιθυμούμε, ειδικά αν το αναζητούσαμε και μάλιστα για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν το βρίσκαμε.
Με τη εξάπλωση και τη διαρκή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) η ελευθερία στην ενημέρωση έχει γίνει κάτι σαν δεδομένο στην εποχή μας, δικαίωμα απαραβίαστο που όταν κάποιος προσπαθεί να μας το καταπατήσει ξεσηκωνόμαστε και προσπαθούμε να εμποδίσουμε ή τουλάχιστον να σταματήσουμε την παραβίαση. Σε τί βαθμό όμως είναι ελεύθερη η πληροφόρηση που λαμβάνουμε; Πρόκειται για ένα βασικό ερώτημα κάθε φορά που γίνεται λόγος για το διαδικτυακό περιεχόμενο.
Οι ίδιες οι εταιρείες που προσφέρουν υλικό προωθούν την εικόνα της απόλυτης ελευθερίας περιεχομένου μιας κι η εικόνα αποτελεί τη βιτρίνα που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον και συνεπώς τους πελάτες – χρήστες. Ο σχηματισμός όμως αυτής της βιτρίνας προϋποθέτει τη χρήση ενός αλγόριθμου ο οποίος λειτουργεί για εμάς πριν από εμάς καθώς εκείνος επιλέγει τι είναι αυτό που μπορεί να μας ενδιαφέρει και μας το εμφανίζει. Μια τέτοια περίπτωση είναι και αυτή του Facebook που επίσης χρησιμοποιεί έναν τέτοιο αλγόριθμο.
Η χρήση του είναι ωφέλιμη από την άποψη πως οι χρήστες δεν βομβαρδίζονται με καινούριες πληροφορίες κάθε στιγμή μαθαίνοντας για πράγματα που δεν τους αφορούν. Από την άλλη πλευρά όμως ασκείται έλεγχος στους χρήστες εν αγνοία τους εμποδίζοντάς τους την πρόσβαση σε όλο το υλικό που υπάρχει και το οποίο μπορεί να ενδιέφερε τον χρήστη. Ο ίδιος ο δημιουργός μάλιστα της εταιρείας Facebook εμφανίστηκε ως υπερασπιστής της ελευθερίας του λόγου σύμφωνα με μια διάλεξη στην οποία παραβρέθηκε μόλις τον προηγούμενο μήνα.
Στην εν λόγω διάλεξη ο ιδρυτής της εταιρείας Facebook ανέφερε στους συνομιλητές του πως ο ίδιος και η εταιρεία του είναι υποστηρικτές της ελευθερίας του λόγου, δίχως όμως να κάνει καμία αναφορά στο συγκεκριμένο αλγόριθμο που χρησιμοποιεί η εταιρεία του προκειμένου να μπορέσει να προωθήσει συγκεκριμένο υλικό στους χρήστες του συγκεκριμένου μέσου. Διόλου τυχαίο το συγκεκριμένο γεγονός καθώς η εν λόγω εταιρεία χρησιμοποιεί τον αλγόριθμο τόσο για διαφημιστικούς λόγους, όσο και για την προώθηση συγκεκριμένου υλικού που έχει την τιμή να χαρακτηρίζεται ως «διάσημο» μιας κι έχει συγκεντρώσει πολλά like κι αυτό είναι το μοναδικό κριτήριο που τίθεται. Κατά τα άλλα όμως σύμφωνα με την ελευθερία λόγου που την τηρεί ως αρχή το Facebook, βάσει του ιδρυτή της, όλων των ειδών το περιεχόμενο που δημοσιεύεται στο συγκεκριμένο μέσο μπορεί να εμφανιστεί στην οθόνη μας ανά πάσα στιγμή.

Με πληροφορίες από Inc.

2019-11-06T12:33:31+00:00