Έχω πέσει και εγώ θύμα αγοράς ψεύτικου εισιτηρίου στο διαδίκτυο

Από τον Γεώργιο Χαριστό,

Έχει τύχει ποτέ σε κανέναν να επισκεφθεί μία ιστοσελίδα που υποστηρίζει ότι προσφέρει εισιτήρια για εκδηλώσεις ( συναυλίες, θέατρο και άλλα), με εκπτώσεις που δεν τις βρίσκεις σε γνωστά φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα ή και δωρεάν; Αν όχι είστε τυχερός ή πολύ προσεκτικός.

 

Μία πρόσφατη περίπτωση που είχε θύματα στην Ελλάδα εμφανίστηκε τον Αύγουστο του 2019. Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος μαζί με αρμόδιους Φορείς του Εσωτερικού και του Εξωτερικού, μετά από έρευνες που διεξήγαγαν, ανακάλυψαν ότι ιστοσελίδα λειτουργούσε και πουλούσε ψεύτικα εισιτήρια για εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το Εξωτερικό. Όπως έγινε γνωστό, από τις καταγγελίες ανθρώπων που εκτέλεσαν αγορές από το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα με πιστωτική/χρεωστική κάρτα, υπήρξαν επιπλέον χρεώσεις εκτός της τιμής του εισιτηρίου. Εκτός από την επιπλέον χρέωση, το εισιτήριο που ερχόταν στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο ήταν με χαμηλότερη τιμή από αυτήν που είχαν πληρώσει και με ονοματεπώνυμο που δεν ήταν δικό τους. Η εταιρεία που διατηρούσε την ιστοσελίδα είχε έδρα την Ελβετία και υπολογίζεται ότι το χρηματικό ποσό που κλάπηκε ανέρχεται στα 6.000 ευρώ. Αυτό το ποσό φαντάζει μικρό, όμως σκεφτείτε ότι μιλάμε για μία εταιρεία ανάμεσα στις πολλές που υπάρχουν και προσπαθούν να εξαπατήσουν κόσμο, καθώς και ότι στην Ελλάδα μεγάλος πληθυσμός ανθρώπων δεν ασχολείται με το διαδίκτυο.

 

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, το 12% του πληθυσμού ανέφερε ότι έπεσε θύμα αγοράς ψεύτικου εισιτηρίου μέσω ίντερνετ, μέσω του πρωτοκόλλου Aventus, το οποίο στηρίζεται σε τεχνολογία blockchain. Η τεχνολογία blockchain περιέχει μεθόδους κρυπτογράφησης δεδομένων, χρονοσφραγίδα συναλλαγών, μη τροποποίηση του ιστορικού και άλλες τεχνικές ασφάλειας που στόχο έχουν την παρακολούθηση και καταγραφή των ενεργειών και προστασία των δεδομένων σε ένα Πληροφοριακό Σύστημα . Σύμφωνα με την Statista, γνωστή εταιρεία στατιστικών και προγνώσεων, υπολογιζόταν ότι 94 εκατομμύρια πολίτες θα παρευρίσκονταν σε μουσικές συναυλίες το έτος 2018, οπότε μιλάμε για 11 εκατομμύρια πολίτες οι οποίοι πιθανώς να έπεσαν θύματα της απάτης αγοράς ψεύτικου εισιτηρίου.

Εδώ και πολύ καιρό και μετά από την αντιμετώπιση πολλαπλών κρουσμάτων απάτης με χρεωστική/πιστωτική κάρτα, οι τράπεζες έχουν ασφαλίσει τις συναλλαγές μέσω ίντερνετ, με συστήματα τα οποία ερευνούν μοτίβα συναλλαγών τα οποία παραπέμπουν σε κυβερνοεπίθεση. Μόλις εντοπιστεί ύποπτη χρέωση σε χρεωστική/πιστωτική κάρτα πελάτη, επικοινωνούν μαζί του έτσι ώστε να ταυτοποιηθεί εάν έκανε την αγορά του προϊόντος/υπηρεσίας ή όχι. Εάν δεν έγινε η αγορά του συγκεκριμένου προϊόντος/υπηρεσίας από τον πελάτη, ακυρώνεται η συναλλαγή. Προσωπική μου εμπειρία ήταν όταν λόγω των capital controls, δεν μπορούσαν να γίνουν αγορές στο εξωτερικό πάνω από ένα όριο που ήταν ορισμένο σε κάθε τράπεζα. Προσπαθούσα να ανανεώσω την συνδρομή μου ως προγραμματιστής και ενώ έβαζα τα σωστά στοιχεία της κάρτας ήμουνα αντιμέτωπος με ένα μήνυμα που μου έλεγε ότι υπάρχει πρόβλημα με την τράπεζα που ανήκω. Σε μικρό χρονικό διάστημα, δέχθηκα τηλέφωνο από την τράπεζα που είχα την χρεωστική κάρτα και μου ζητήθηκε να ταυτοποιήσω ότι εγώ έκανα τις συναλλαγές, διότι προσπάθησα πολλαπλές φορές χωρίς επιτυχία.

Τι πρέπει όμως να προσέχουμε όταν επιθυμούμε να αγοράσουμε προϊόν ή υπηρεσία μέσω ίντερνετ, σύμφωνα με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος;

  • Πριν πραγματοποιήσουμε οποιαδήποτε συναλλαγή με κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα, καλό είναι να ερευνήσουμε για την φυσική παρουσία της εταιρείας, δηλαδή που βρίσκεται. Να προσπαθήσουμε να βρούμε στοιχεία επικοινωνίας, έτσι ώστε αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα να έχουμε δυνατότητα να απευθυνθούμε κάπου. Αν δεν υπάρχουν τίποτα από τα παραπάνω υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το ηλεκτρονικό κατάστημα να είναι απάτη.

 

  • Δεν πληρώνουμε προκαταβολικά για υλικά ή υπηρεσίες σε διαδικτυακές εταιρείες, ψηφιακές πλατφόρμες και άλλες εταιρείες, χωρίς να την γνωρίζουμε.

 

  • Να αναζητούμε πληροφορίες και αναρτήσεις στο διαδίκτυο σχετικά με την εταιρεία. Επίσης, να ερευνούμε αν υπάρχει η δυνατότητα σχολιασμού/παραπόνου από πελάτες και τί λένε για την εταιρεία.

 

  • Να ζητάμε την αυθεντική ή γραπτή απόδειξη αγοράς.

 

  • Να προσέχουμε σε ότι αφορά προσφορές στις οποίες υπάρχει χρονική πίεση για την ολοκλήρωση της παραγγελίας. Η συγκεκριμένη τεχνική προσπαθεί να πιέσει την ψυχολογία του ανθρώπου, έτσι ώστε να πειστεί ότι πρόκειται για προσφορά την οποία δεν πρέπει να χάσει. Εμφανίζεται μία προσφορά και λες κάτσε να το σκεφτώ. Παρατηρείς ότι υπάρχει ένα ρολόι σε ένα σημείο της οθόνης και ένα χρονικό περιθώριο το οποίο μειώνεται και αναγκάζει τον ανθρώπινο εγκέφαλο να κάτσει να το επεξεργαστεί. Οπότε, στις περισσότερες περιπτώσεις λες ας το κλείσω τώρα γιατί σε λίγο μπορεί να μην ισχύει η προσφορά.

 

  • Να πληκτρολογούμε οι ίδιοι την διεύθυνση του ηλεκτρονικού καταστήματος και όχι να επιλέγουμε συνδέσμους που έρχονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο σαν συνημμένα.

 

  • Να πραγματοποιούμε τις πληρωμές σε ιστοσελίδες που υπάρχει η ένδειξη ασφαλούς πλοήγησης (την πράσινη κλειδαριά που εμφανίζεται στον browser)

 

Μπορεί η προσφορά στην συναυλία που θέλεις να πας να εμφανίζεται ξαφνικά μπροστά σου και να προσπαθεί να σε πείσει να την αγοράσεις, ωστόσο πριν πατήσεις το κουμπί της πληρωμής να έχεις στον νου σου τις οδηγίες που προτείνει η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, έτσι ώστε να μην είσαι και εσύ από τα άτομα που θα βγει στον δρόμο και θα πει «Έχω πέσει και εγώ θύμα αγοράς ψεύτικου εισιτηρίου στο διαδίκτυο».

2019-09-17T11:17:40+00:00